Skaffa dig ett effektivare löpsteg

...genom att försöka efterlikna elitlöparnas teknik.

Här kommer en lista med tips att ha i tankarna då du är ute och kämpar i vintermörkret:
  • Landa på framfoten, ej på hälen eftersom detta bromsar upp.
  • Hälen skall knappt ta i marken.
  • Sträva efter att inte studsa utan att istället "glida" fram över underlaget.
  • Försök landa så lätt som möjligt.
  • Höften skall inte röra sig i sidled.
  • Rak i ryggen!
  • Armarna böjs ca 90 grader och rörelsen skall utgå från axeln med armbågen i låst läge.
  • Handen skall vara knuten eller lätt knuten med tummen uppåt.
  • Blicken framåt. Ej ner i marken, inte heller i backarna.

För att ytterligare tydliggöra det hela utvecklar vi resonemanget med två illustrationer.

Eftersom målet med löpningen är att ta dig framåt med minsta motstånd är det viktigt att
inte sätta i foten för långt fram eftersom detta bromsar kraften framåt. Om foten istället landar under dig hjälper detta dig framåt och du får svårare att landa på hälen.

Löpsteg sida

Med andra ord är den avancerade dämpningen i hälen som de flesta löparskor främhäver tämligen bortkastad. Se bara på tävlingsskor som banlöparna använder; spikar på främre delen men inget på hälen.

Spikskor

Eftersom man vid löpning landar på ett ben i taget överförs kraften upp genom höften. Det är därför viktigt att man skjuter fram höften och ser till att hålla bäckenet horisontellt för att inte snedbelasta kroppen. Försök att tänka på att sträcka på dig så du inte sjunker ihop som den röda löparen på bilden nedan.

Löpsteg fram

Extern länk till en e-bok om löpsteg: http://www.geocities.com/jsgilbody/Gordon_book_040104.pdf

Vi avslutar denna artikel med att varna för att genomföra för stora ändringar på en gång. Att till exempel byta från hällandning till framfotslandning utsätter vaderna för en mycket högre belastning varför denna förändring måste smygas in i små doser i taget.


/g b g j o g g

Kommentarer
Postat av: Mats

Bra sammanställning... Tack!

Det är just den gradvisa övergången som jag arbetar med. Tidigare i höstas hade jag problem med mina underben och det kom av att jag överpronerade ganska kraftigt.

Nu har jag gradvis ändrat så min fotisättning är mitt på foten och jag känner att min pronering inte är lika kraftig. Därför kan jag nu snart troligen byta tillbaka till skor avsedda för mer normala löpsteg.

Resonemanget i den här kommentaren hade jag tänkt att skriva ett eget blogginlägg om någon gång snart. Kul att ni tar upp detta som jag arbetar så mycket med!

2007-12-30 @ 00:31:43
URL: http://42195mgk.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0