Joggarebloggareskador

Vad är det jag läser?


Inte läser jag många bloggsidor men nu är ju i princip alla bloggjoggare mer eller mindre skadade.
Vad gör vi för fel?
Springer vi för ofta?
Springer vi för långt?
Blir det för ensidig träning?
Mitt svar på dessa frågor är JA.

Själv hade jag sju veckors vila pga en ömmande hälsena och inte är den bra ännu men väldigt mycket bättre.
Jag springer därför helst inte längre än 10 km vilket absolut räcker om man skall springa halvmaraton. Jag tror inte ett skvatt på de som säger att man måste vänja kroppen vid långa distanser genom att successivt öka distansen för att nästan göra en halvmaraton innan man skall springa halvmaraton. Jag har själv provat.

Sen är det alldeles på tok att bara springa och springa utan att träna kroppens andra muskler. Nä ta en dag eller flera i veckan med vanlig jympa som stärker musklerna runt våra seniga löparmuskler.
Det om detta.


Min egna löpning som numera består av tre eller fyra pass i veckan går just nu väldigt bra. Äntligen tillbaka efter långt uppehåll. Idag var det åttan som vanligt i 4.40 tempo ända fram till sex km då jag blev upphunnen av löpsteg som fick mig att öka takten. Vi sprang tillsammans de sista två i 4.04 tempo trots att där är en hel del uppför så just nu känns det gott i spåret. Tack du okände löpare som blev draghjälp.


 


         image152

 Imorgon återkommer jag kanske med en pulsrapport ifrån 70 minuters jympapass på Friskis.

Tills dess,  ta det lugnt

   Christer

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0