8 km, man mot man

Stärkta av tisdagens snabblopp (som vi tydligen inte bloggat om) bestämde vi oss för att testa gränserna på åtta kilometer i Skatås. Christers fundering var givetis om han börjat närma sig konditionen före skadan och Samir hade som mål att krossa sitt enda fartlopp på sträckan, 39:08 min från november.


Samirs reflektioner.

Testloppet startade i högt tempo och de första två kilometrarna avverkades i tempot 4.15 min/km. Efter en dryg kilometer fick jag en extra motivationshöjare då Christer inte ville fortsätta i samma tempo. Jag kutade vidare i samma tempo fram tills stigningen vid 2,6 km och lämnade honom kvar i klungan.

Backarna avverkades medvetet i lite lägre tempo, ca 30 sekunder sänkning eftersom jag har min absoluta svaghet just där. Vid toppen kändes låren som timmerstockar trots att jag sprungit försiktigt och väl uppe så var det svårt att hålla tempo. Christer låg 40-60 meter bakom men jag kände ingen stress av hans flåsande och hade nog sprungit bättre om jag haft honom en bit framför. Ute i skogspartiet och fram förbi Stora Delsjön tyckte jag själv att det gick långsamt men farten var ändå 4:34 som jag nu i efterhand är glatt förvånad över.

I sista backen innan slutspurten försökte jag hålla mig strax under 5:00 för att sedan lägga allt krut på skapa avstånd till min motståndare på slutet. Ca 20 meter från toppen fick jag tyvärr så kraftigt håll att jag omöjligen (vekling hävdar C) kunde fortsätta löpningen. Detta tillstånd krävde stillsam promenad i drygt tre och en halv minut och efter detta hade Christer passerat mig med ett oförskämt leende på läpparna.

Hållet försvann sedan lika fort som det kom och sista 900 metrarna spurtades i 4:22-fart fram till målet där Christer stod och stretchade..

8km med håll S

Statistik Samir
Sträcka: 7,8 km
Tid: 37.07 min
Fart: 4:46
Puls: 159 slag (88%)



Mina slutsatser från dagen är att jag låg lite för nära mitt max, framförallt på andra halvan. Nästa gång blir det samma utgångshastighet fast lite långsammare i uppförsbacken, och förhoppningsvis räcker krafterna ända i mål då och tiden kan nog understiga 35 minuter. Även om det var en aning snopet att snubbla på mållinjen så är jag nöjd med mina nyvunna kunskaper om kroppen.

Christer känner sig säkert manad att kontra med sin egen graf att jämföra med samt en krönika om loppet ur hans synvinkel. Den dyker nog upp här ovanför inom kort.

/g b g j o g g

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0