Intervall 6x1000m

Så var veckan igång och första passet blev ett intervallpass a la Erik Sjöqvist. Någonstans läste jag hans tankar och förslag om intervallträning och bestämde mig för att testa. Idén är att man springer ett antal 1000m-etapper lite snabbare än milfart och joggar lugnt i ca 60 sekunder efteråt. Vecka för vecka sänker man antingen vilotiden eller ökar antalet intervaller. Det handlar alltså om betydligt längre intervaller än jag tidigare sprungit men å andra sidan lite lugnare tempo.

Tittar jag på mitt senaste millopp så borde jag alltså ligga under 4:40 min/km.

Intervall 6x1km

Uppvärmning 3 km
Intervall 1: 1 km i 4:25 min/km
Joggvila
Intervall 2: 1 km i 4:25 min/km
Joggvila
Intervall 3: 900 m i 4:34 min/km
Gåvila (pust!)
Intervall 4: 800 m i 4:30 min/km
Gåvila
Intervall 5: 1 km i 4:27 min/km
Gåvila
Intervall 6: 1 km i 4:26 min/km
Nedjogg 1 km

Löpningen kändes helt ok idag, men jag fixade inte joggvila hela vägen. Pulsen steg gradvis och efter det tredje intervallet behövde jag promenera för att hinna återhämta mig på 60 sekunder.

Nu blir det annan löpträning resten av veckan och förhoppningsvis återvänder jag till Eriks schema nästa vecka. Då väntar sex intervall med 45 sekunders vila.


/ g b g j o g g - Samir

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0