Man mot pojk snarare

Löftet att hålla mig till maffetempo till dess konditionen är tillbaka är nu brutet och tur är väl det.

Som tidigare bloggat så hetsade jag idag Samir till att försöka spränga gränser, och det gick ju bra. Målet som vi hade var ett genomsnitt på 4,45 men båda två visste vi att målet var 4,30 men det vågade vi inte säga. Vis av erfarenhet så vet jag att om man skall klara 4,30 tempo så bör man ligga på nästan 4,10 de första två kilometerna för sen kommer backarna då tempot raskt stiger till 5+. 
Vi drog iväg i tempo som var en hel del under 4 och vi försökte bromsa ner oss hingstar men det gick inte förrän det helt enkelt var lungorna som bromsade oss.  Mina lungor bromsade vid en kilometer och raskt var det nästan 4,30. Samir ångade på ( och det var ju roligt att se) och när backarna började räknade jag till ett avstånd på tre lyktstolpar. Men han kroknade betänkligt när det gick uppför så stärkt av det så låg jag på lite extra och snart var det bara en och halv stolpe som skilde oss åt då det äntligen planade ut. Men ack, eftersom jag var helt slut och Samir  pigg så ökade avståndet igen nere vid sjön och vi passerade 6km skylten utan att se varandra. 
Sen kommer långa sega backen och det var bara att kämpa på. Men va tusan?  Stannar han på toppen och skall kompisspringa den sista kilometern? Väl ikapp hör jag bara ett stönande - kramp -. Oj oj pojken har ont i magen. Med ett litet snett leende drog jag på lite extra för nu skulle han banne mig inte komma ikapp.

Väl i mål så hörde jag vid stretchplanket efter en stund hur de på ett speciellt sätt klampande fötterna kommer springande.
Trots håll så var det nytt banrekord av Samir och själv inser jag att det tar mer än två veckor för att få tillbaka kondisen efter sju veckors stillasittande.

Men på det hela ett mycket väl genomfört pass.
Alla maffeförespråkare tycker väl vi är galna men för att glädja dem och för att det kanske ligger en del i vad de säger så skall nästa vecka vara en maffeträningsperiod och då springer vi säkerligen jämte varandra och upp och ner på stigar och berg som tidigare sagts.

Ingen graf idag för den ser ut som Samirs fast aningen högre % på pulsen samt inget stopp såklart.

Christer

Statistik Christer
Sträcka: 7,8 km
Tid: 35.40 min
Fart: 4:32
Puls: 153 slag (89%)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0