Bradykardi

När man har vilodag från löpningen så kan man ju alltid sitta och begrunda grafer och kurvor i SportTracks. Härom dagen gjorde jag ett längre pulstest (kväll+natt+morgon) för att hitta aktuell vilopuls.

Jag har mätt vilopulsen med ungefär en månads mellanrum sedan jag började springa i somras.

Samir, resting HR 080115

Själv är jag väldigt överraskad att pulsen sjönk så fort på så kort tid, men det är ju trevligt...


...trodde jag. Efter att ha bläddrat runt lite på det världsomspännande datanätverket Internet så inser jag att låg vilopuls lika gärna skulle kunna vara ett sjukdomstillstånd, så kallad bradykardi. Så istället för att må bra och sikta på ytterligare sänkning så har jag börjat läsa om pacemakers och folk som stilla somnat in nattetid. Kanske finns det någon träning som har till syfte att träna upp sinusknutan som ofta är lite slö hos bradykaripatiener?

Hjärta med beskrivning

*host* *host*

/g b g j o g g - Samir

Kommentarer
Postat av: slimslender

Nåja, nog är en sänkning av pulsen ett gott tecken. Vilar det en lien hypokondriker hos dig månne ? ;-)
Själv har jag inte bokfört min puls så regelbundet men nu blev jag lite sporrad att kolla den.

2008-01-16 @ 09:12:14
URL: http://slimslender.blogg.se
Postat av: A<

Lugn och fin.. glöm pacemakern. Ditt hjärta har helt enkelt blivit så vältränat av att du nu använder dina ben så flitigt. Nu ger hjärtat kroppen det blod den behöver (i vila) med hjälp av 40 starka slag i ställer för de 60 lite svagare slagen tidigare. Det är nyttig och sparar hjärtat. Kanske förlänger det ditt liv. Lycka till.

2008-01-16 @ 09:22:45
Postat av: Samir

Jotack. Allt finns det lite hypokondri liggandes latent i kroppen.

Nu tar jag inte så allvarligt på mina "besvär" men alltid kan man skrämma upp någon. :)
Tack för era lugnande ord!
/S

2008-01-16 @ 12:52:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0