Intervall igen

God kväll!

Efter MAF-framgången i måndags kändes det mycket motiverande att slita lite under ett intervallpass i mörkret. Eftersom jag fortfarande är väldigt ovan vid denna typ av träning så körde jag en kopia av förra veckans pass (se inlägg från 13/1).


I dag blev spurterna 221 meter i genomsnitt och totalt 3,1 km uppdelat på 14 intervaller där jag krävde av mig själv att jag skulle under 4:00 min/km i varje försök. Toppfarten uppmättes till 3:14 min/km (eller 18 km/h)

Intervall 23 jan

Grafen visar hur lång sträcka jag avverkade i respektive zon och gränsen för spurt har jag satt till 4:15 min/km. Nästa intervallträning skall jag försöka lägga mig strax under denna gräns och försöka orka lite längre vid varje intervall. Nu i efterhand känns 221 meter tämligen mesigt men när jag yrde runt i vintermörkret för några timmar sedan kändes det mycket längre!


Förresten... när man kör intervall så bör man väl få en uppfattning om sin maxpuls? Pyttsan! Inte Samir inte...
Vid första spurten som var 700 meter lång nådde jag 176 slags puls vilket borde vara 93% av mitt max men resterande 13 intervall landade runt 17 hjärtslag lägre (158, 159, 155, 157, 161, 161, 158, 159, 160, 150, 157, 156, 157). Nu var det inga maxintervall där jag öste på tills lungorna var vrängda, men jag behövde ändå lägga en hel del kraft för att ta mig under 4-strecket.

Varför svarar inte hjärtat på mina ruscher? Hjälp från någon med meriter inom kardiovaskulär fysiologi!    (A< ?)

/g b g j o g g  - Samir

Kommentarer
Postat av: A<

Hur har du beräknat din maxpuls? Om du säger att 176 är 93% gissar att du är 30 år. Kanske din maxpuls är 180. Då var du bara 4 slag ifrån. Åk till en uppförsbacke med Christer (som håhejare). Värm up. Spring sedan en kort runda. Öka succesivt, för att i uppförbacken ge allt, verkligen ALLT. Så vet du sedan din maxpuls. (om du hade pulsklockan på såklart). Kanske Christer bör gå en kurs i hjärt/lungräddning först. Lycka till

2008-01-24 @ 10:00:27
Postat av: Samir

Min maxpuls på 191 (31 år) är bara teori; den är inte uppmätt.
Kanske är den lika gärna runt 180 som du skriver, men jag tycker ändå att de sista 13 ruscherna åtminstone borde närmat sig 170 slag. Jag belastade ju kroppen lika mycket vid första 177-intervallet som de 13 nästkommande.

Jag ska snart skrämma liv i Christer och be honom jaga mig uppför Skatås-backarna.

Tack!

2008-01-24 @ 11:24:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0