Snopet på 5 km

Lördagslöpning och försök till personrekord på 5 kilometer. Härom dagen skrev jag ju om den magiska serien 22/45/1.40/4 och enklast är väl att avverka dem i tur och ordning. Alltså skulle jag fixa dagens lopp på under 22 minuter.

Lättare uppvärmning i en kilometer, snabb kontroll av skosnören och sedan iväg i den 4:24-fart som skulle ta mig förbi första hindret på väg mot titeln "vältränad". Löpningen flöt på bra, jag låg hela tiden på gränsen till det tänkta tempot och pulsen ökade sakta men säkert slag för slag.

5km nästan snabbt

Med en kilometer kvar närmade jag mig stigningarna i Floda-trakten och låg fortfarande precis på 4:24-fart i snitt, ingen chans att vila med andra ord. Upploppet på min 5-kilometare hamnar ganska olämpligt i en kraftig uppförsbacke men det passar ju fint med tanke på den senaste veckans diskussioner om maxpuls.

Vid foten av backen höll jag 4:35-fart med en puls på 165 (87%). Nu lade jag i högsta fart till slutspurten och nådde som snabbast 4:01. Efter 200 meters motlut hade jag tappat till 4:15 och både ben och lungor skrek om nåd. Pulsen toppade på 171 slag (90%) och strax efter detta började magen att krampa - tur att det var slut! En hastig kik på klockan berättade att jag klarat gränsen med futtiga fyra sekunder. Gott!!!

Maxpulsförsök

Hur jag skall toppa denna ansträngningsnivå förstår jag inte, och att jag har ytterligare 20 slag innan max känns i dagsläget orimligt. På hemvägen promenerade jag först en stund tills magkramperna släppt och sedan lufsade jag hem i makligt tempo och njöt av den nollgradiga vinden.



Hemma i SportTracks-soffan fick jag en riktig moralsänkare då klockan och SportTracks inte var överrens om tid/sträcka/hastighet. Hur jag än vände och vred på graferna hittade jag inte fem hela kilometer på en hastighet snabbare än 22 minuter och 10 sekunder. Kalldusch...

Att jag missade gränsen med några få sekunder gör mig otroligt inspirerad att försöka igen och nästa försök kommer säkerligen inom kort. När jag satt och grävde bland dagens siffror hittade jag i alla fall en liten guldklimp: jag hade tydligen klarat Coopers test med 30 meters marginal. 2730 meter på 12 minuter tar mig upp på nivån "Mycket Bra" så jag har åtminstone något skoj att drömma om i natt!




Sov gott!

/g b g j o g g - Samir

Kommentarer
Postat av: CJ

Bra gjort.
Själv har jag precis snabbgått 8km utan att känna något i hälsenan.
Snart ..........

2008-01-27 @ 17:01:32
Postat av: slimslender

Heja, inspirernade för den klene... Inget pass på hela veckan då jag varit ensam med vildarna.

2008-01-27 @ 20:43:20
URL: http://slimslender.blogg.se
Postat av: Samir

hehe. ni sitter alltså båda hemma och väntar på att få ge er ut i spåret? :)

själv är jag ledig från jobbet imorgon och kanske blir det ett riktigt långpass om vädret tillåter. 17,7 km är ju min toppnotering än så länge.

2008-01-27 @ 23:28:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0