Tvingad till fartlek

Söndag och långpass var det tänkt, men snöfall och senare regn satte stopp för planerna. Lerum med omnejd var pyntat med snöslask och isgrundade vattenpölar vilket gjorde det farligt att ta ut löpsteget på vanligt sätt.

Istället blev det vad Anders Szalkai och de andra veteranerna som sätter ihop träningsprogram skulle kalla fartlek. Jag sprang helt enkelt fort på de sträckor där det var barmark och försökte sedan hålla mig på benen resten av sträckan. Eftersom jag varken kunde skjuta ifrån eller landa som vanligt blev det en ytterst smygande löpstil - tur att det var mörkt ute!

Fartlek i snöslask


Som bilden visar hann jag med fem ruscher på utvägen innan vägen blev näst intill oframkomling. Sedan blev det en rejäl spurt på vägen tillbaks där jag pressade mig till en hastighet av 3:27 min/km vilket jag med nöd och näppe skulle kunna hålla i 200-300 meter. Tittar man på värdsrekordet i maraton så hade det inte räckt att slå damrekordet om jag höll samma fart hela vägen, alltså 42 kilometer. Det är nog nyttigt att sätta ens prestation i rätt sammanhang ibland...

När Gebreselassie slog världsrekordet i höstas höll han i snitt 2:56 min/km och Paula Radcliffe var inte mycket sämre. Hennes rekordlopp från 2003 avlöpte på 3:14 min/km i snitt.

/g b g j o g g - Samir

Kommentarer
Postat av: slimslender

Bra kämpat i slasket. själv orkade jag inte upp för ett morgonpass i morse. Får göra bot senare.... Har du innhandlat några slipstoppers ?

2008-01-07 @ 10:38:15
URL: http://slimslender.blogg.se
Postat av: Samir

Jag gjorde ett försök hos Löp & Sko Kliniken idag, men de hade inget. Skall kolla med löplabbet idag efter jobbet.

2008-01-07 @ 12:44:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0