25% vältränad

Ni som följt vårt bloggande ett tag minns kanske dravlet från i början av januari då jag stack ut hakan och berättade att vem som helst kunde kalla sig tränad men att den vältränade hade helt andra krav och kriterier. Ni som var med i januari kan nu sluta ögonen och minnas det jag skrev och ni andra får istället hänga med på en tillbakablick:

(gbgjogg.blogg.se 2008-01-20 @ 23:40:19)
...en tränad person är någon som är i bättre form än befolkningen i genomsnitt. För att nå hit krävs inte mer än att man ger sig i kast med någon form av träning en eller ett par gånger i veckan.
Om jag däremot hävdar att jag är vältränad så måste jag jämföra sig med andra personer som tränar och som är i ungefär samma ålder som jag själv. Som tur är var denna lilla studie gjord med en 30-åring som referensperson vilket passar mig hyfsat. Analysen säger att en manlig 30-åring som vill kalla sig vältränad bör hålla följande serie i minnet: 22/45/1.40/4.

Givetvis handlar det som sluttider på fyra distanser: 5 km, 10 km, halvmara och mara
...




Det är nyttigt att bläddra bakåt i träningsdagboken ibland och återuppleva gamla mål och träningsidéer. Jag hade helt glömt av att jag hade fyra rekordtider att klara av. Sist föll jag ju på målsnöret och landade 5 km på 22:10. Sommarfräsch och med nyinköpta löparshorts kände jag mig i kväll redo för ett nytt försök på femman.

5 km på 21:15
5 km, kilometernoteringar

Sträcka: 5,00 km
Tid: 21 min 15 sek
Fart: 4:15 min/km
Puls: 162 (89%)


Idag hade jag alltså bättre fart i benen och även om jag missbedömt sträckan (jag trodde jag var i mål efter 3.8 km) så gick det galant att gå under tjugotvå. Grattis till mig själv!

/ g b g j o g g - Samir

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0