Ett löparknä

...är en överansträngning som drabbar knäets utsida. Det är nämligen här som senan från tractus iliotibialis löper och vid ensidig och repetitiv träning kan denna sena bli öm. Som namnet låter är det främst löpare som drabbas. Här gäller det att töja förkortade muskler i sätet och låret. Prognosen är god!

Orsak
På utsidan av låret, från höften ner över knät, löper ett senband som kallas tractus iliotibialis. Då man böjer och sträcker i knäleden glider detta senstråk fram och tillbaka över lårbenets nedre, yttre del. Vid varje löpsteg glider alltså senbandet fram och tillbaka och man kan då förstå att det blir många glidningar under ett löppass. Upprepad friktion mellan senan och benet är alltså orsaken till att en inflammation i området uppkommer vilket leder till smärta.

Löparknä

Symtom
Smärta på utsidan av knät som uppkommer efter en viss löpsträcka och som slutligen omöjliggör fortsatt löpning. Smärta vid löpning i backar; uppför och nedför. Efter en stunds vila kan löpningen fortsätta, men löpsträckan blir kortare och kortare innan besvären dyker upp på nytt. Ömhet vid tryck över knäts utsida. Smärta utlöses vid böjning/sträckning av knäleden stående på ett ben.

Behandling
Minska friktionen på knät, genom att korta ned löpsträckan, undvika löpning i backar osv. Undvik helt enkelt det som gör ont. Försvinner ej symtomen kan det vara aktuellt med fullständig vila i 4-6 veckor. Stretching av tractus iliotibialis och stora sätesmuskeln. Är man stram leder det till ökad friktion på knät.

Väldigt viktigt är att man utrustar sig med bra skor som förhindrar att man pronerar dvs lägger belastning på fotens insida. Stretcha regelbundet lårets utsida.



Så här 24 h efter skadan så känns det inte alls bra. Jag haltar kraftigt och det skär i knät vid minsta belastning eller böjning. Om ni vill få en känsla för hur gårdagskvällen gestaltades för mig så kan ni läsa sektionen "symptom" en gång till. Efter ca 8,5 km vände jag för att springa hem igen och jag kände då en kraftig smärta på utsidan av knät. Temperaturen hade krupit ner runt 3-4 minusgrader och snön började vina i vinden. Jag försökte springa en bit men fick stanna efter några hundra meter. Löpning och promenad blandades och hemvägen kändes väääääldigt lång eftersom mobiltelefonen låg hemma på laddning.

Nu blir det påskvila istället för att som planerat få chans till ordentlig långdistanslöpning. Så snart smärtan försvinner skall jag göra som Malin för att så snabbt som möjligt komma igång igen.



/g b g j o g g - Samir

Kommentarer
Postat av: Berglund

Jag har skrivit ett projektarbete om löparknä om du vill läsa. Finns på bloggen och www.brandgulmusikgenre.se

Hoppas det blir bättre, lycka till!

2008-03-22 @ 11:22:19
URL: http://berglundbloggar.wordpress.com
Postat av: CJ

Hoppas det bara som vanligt är ett av dina infall av hypokondri. Imorgon söndag blir det spring och sen räknar jag med ett tisdagslunchspring tillsammans med dig. Tack för projektarbetet Berglund, skall pluggas på med stort intresse.
Kämpa på


CJ

2008-03-22 @ 14:47:59
Postat av: Samir

Strålande Berglund! Jag kastar mig direkt in i anatomins värld.

//S

2008-03-23 @ 13:52:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0