Göteborgs Halvmarathon 2008

En dryg vecka har jag gått och funderat på att ställa upp i höstens halvmara här i Göteborg. Det som talade emot en start var en förkylning som inte riktigt velat släppa samt det blåsiga vädret som inte alls är så trevligt på denna kustbana. Men i går kväll bestämde jag mig definitivt för att tävla. Jag har ju trots allt aldrig varit i bättre form och tiden från Göteborgsvarvet (1:52:31) kändes som ett lagom tufft mål att slå.

07:30 Uppstigning
08:00 Frukost. Kaffe, smörgås, fil och müsli.
09:50 Bankomat. Kontant betalning var det ju.
10:25 Efteranmälan i Friidrottens Hus. Nästan fem minuter till godo innan anmälningsstopp.
10:40 Pit-stop i bilen för att montera nummerlapp och samtidigt tappa bort pulsbandet.
11:00 Startskottet
12:37:32 Målgång!!


  • Sträcka: 21,1 km
  • Tid: 1:37:32
  • Tempo: 4:37 min/km
  • Puls: ?? Pulsbandet blev olyckligtvis kvar i bilen.
Sat-karta
 
Kontrasten mot storebror Göteborgsvarvet var enorm i denna minitävling med endast ~300 startande. Sammanlagt såg jag 50 tappra åskådare längs banan och runt 100 st inne på Slottskogsvallen, men applåderna och hejaropen var precis lika välkomna, speciellt under sista 3 km då jag hade det kämpigt.

Loppet kändes mycket bra för egen del och jag öppnade första 5 km på 22:30 utan att det kändes för tufft. Nästföljande 5 km var riktigt blåsiga eftersmo vi närmade oss havet och tiden på denna etapp sjönk följdaktligen till 23:08. Snart var det dags att vända nere vid Amundön och tanken på att ha nått hälften gav en välbehövlig energikick. Klockan skvallrade om att jag låg mycket bra till vid vändningen - jag låg på 4:34 min/km i snitt, gott och väl under 1:40 i mål!

På vägen tillbaks hade vi vinden i ryggen som hjälp men stigningen och de trötta benen gjorde att jag inte orkade öka utan sprang andra halvan halvminuten långsammare än den första. Fram till 17 km funkade löpningen bra och sista biten fick jag slita för att hålla farten - men tanken på äldsta sonen som hoppfullt väntade vid mål gjorde att jag klockade sista kilometern på 4:30, totalt blev det en kvart bättre än i våras. Tveksamt om jag fixar samma förbättring till nästa gång...


Och Christer, du var mycket saknad ute på banan. Det fanns inga startgrupper i detta lopp så vi kunde ju dragit fram varandra till oerhörda tider!

/ g b g j o g g    - Samir

Kommentarer
Postat av: Anonym

Härligt! Snyggt jobbat.

Jäklar vad jag är avundsjuk.

Javisst skulle vi jagat livet ur varandra.

3 sek snabbare än min 17'e maj tid. Så var man av med det rekordet, men vad gör det. Vilken månad som helst är jag tillbaka i spåret.



Jag vill höra mer så vi hörs å ses snart.



Christer

2008-10-11 @ 20:52:45
Postat av: Peppe

Christer, du har fortfarande rekordet för den officiella tiden är 1:38:01.



http://www.solvikingarna.se/Solv/Html/Resultat/ResultatHalvMaran2008.htm



/Peppe

2008-10-11 @ 21:35:26
Postat av: Samir

Åh nej!

Trist med sådana här småtävlingar där tiden inte tas med chip utan alla får samma starttid. Jag startade långt bak pga min sena anmälan och tappade väl en halvminut på det.



Grattis Christer (även om jag envist vidhåller 1:37:32 som min tid eftersom jag knäppte tiden när jag passerade startlinjen.), fast lite snopet var det att hamna på den sidan 38-strecket...

2008-10-11 @ 22:12:06
URL: http://gbgjogg.blogg.se/
Postat av: Christer

Tack Peppe.

Jag behövde det, har sovit lite oroligt i natt.

Men om det är Garmin som gäller så sover jag ännu lugnare, den visar nämligen 21270 meter på 1.37.33.

Vi som känner Samir vet att han visste exakt vilken tid jag hade och 4.30 sista kilometern var enbart därför.

Men i det praktslag du är nu Samir så ger jag dig en chans till, Finalloppet 39.20

2008-10-12 @ 10:56:47
URL: http://gbgjogg.blogg.se/
Postat av: Samir

:)

Ständigt nya utmaningar. Jag som var supernöjd med att ha gått under 1:40 fick omedelbart order att bevisa mig ännu en gång.



Ja ja Christer, du får väl visa mig bansträckningen på Finalloppet till att börja med.

2008-10-12 @ 14:11:37
URL: http://gbgjogg.blogg.se/
Postat av: Christer

Bra, bansträckningen finns på finalloppet.com. 38.32 är det som gäller i såfall enligt officiella tidtagningen.

Jag är nyss hemkommen efter 7km, bevare mig väl så jobbigt. Imorgon kommer hälsenan att klaga hela dagen. 11km denna veckan till statistiken.

2008-10-12 @ 17:46:50
URL: http://gbgjogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0