Fyra smärtfria km

För första gången på ett tag har löparglädjen innfunnit sig i Lerum. Nystretchad och ångande varm  behöver jag absolut skriva av mig!

I veckan besökte jag ortoped nummer två i hopp om att få nya rehab-tips. Denna gången fick jag ta med mina löpskor och visa upp mig på löpbandet. Denna sakkunnige herre upptäckte att jag ändrat löpsteg i samband med övergången från häl- till framfotalöpning och när jag fick bildbevis såg jag tydligt att jag landade snett i varje steg. Mitt tidigare ganska neutrala löpsteg hade gått över till pronation och för att inte slita ytterligare på mitt sargade knä så fick jag lägga fram plånboken och köpa mig fri från skadan.

Från och med nu är alltså Asics GT-2130 Guds gåva till löparknäet.

Asics GT-2130



***
Löparsko för ett pronationslöpsteg. Stötdämpad med Gel i häl och framfot, förstärkt med stötdämpande Solyte-mellansula som ger ökad stabilitet och bättre kraft i frånskjutet. DuoMax-kil som motverkar överpronation och med stabiliserande Space Trusstic- mellanfotsbrygga för bättre vridstyvhet och rörelsekontroll. Slitstark yttersula i AHAR+, kompletterat med blown rubber-behandlad framfot. Innersko i skön PHF.
***

Så där studsade jag runt i den sköna PHF'en med DuoMax-kilen som knästöd och lyssnade till fåglarnas kvällsserenad. Ganska kraftig kontrast till decemberlöpningarna i mörkret!

  • Sträcka: 4,02 km
  • Tid: 19:28 min
  • Fart: 4:51 min/km
  • Puls: 156 (86%)
Inte snabbt och med mycket ansträngd puls kom jag hem efter fyra glada kilometer. Ingen smärta - kanske är jag på väg tillbaks? På tisdag besöker jag sjukgymnasten för att få tips om hur jag lämpligast bygger upp muskulaturen i och omkring knäet.

/g b g j o g g  - Samir

Kommentarer
Postat av: slimslender

Härligt. Nya skor..Ska ta vägen förbi löplabbet inom kort....

2008-04-21 @ 08:27:27
URL: http://slimslender.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0