Backträning i höstmörkret

Ett av mina största löparproblem är absolut att jag är svag uppför. Jag drar lätt på mig mjölksyra i backarna och får lida för det långt efter att det planat ut. Alltför många gånger har jag tappat bort Christer i sista uppförsbacken på Skatåsåttan utan att ha krafter att sedan pressa på nedför in mot mål.

Och botemedlet mot detta? Jo: backträning.
I kväll gav jag mig ut vid niosnåret och joggade bort till den lokala löparslingan, Riddarsten i Lerum. Alla som besökt detta löpcenter vet att det är riktigt tufft uppför första 1,2 km och sedan nedförsbacke lika långt. En utmärkt bana för backträning alltså. Dagens pass såg ut enligt följande:

  • Uppvärmning: 3 km
  • Backträning: 4 x 200 meter med gåvila tillbaks till starten
  • Lätt jogg: 2 km
  • Backträning: 4 x 200 meter med gåvila tillbaks till starten
  • Hemfärd: 3 km

Ett mycket lyckat pass som var riktigt kul att genomföra trots att det pumpade en hel del mjölksyra den fjärde vändan i varje pass. Ikväll hade jag sällskap av ett flertal andra löpare i spåret men de flesta undrade nog vad jag höll på med när jag susade upp och ner för den brantaste backen i full fart. Jag hade inte heller tid att förklara eftersom sekunderna tickade...
Jag hoppas kunna lägga backträning lite då och då under hösten för att komma rätta med mina problem uppför. Kul med variation i löpningen!


/ g b g j o g g   - Samir

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0