Lerumsmaffe i juni

MAF? Ja några av våra trogna läsare kommer nog ihåg varifrån begreppet härstammar. Det var ju Dr Phil Maffetones teori om lågintensiv träning som jag och Christer dyrkade kring årsskiftet. Nu har vinden vänt både en och två gånger sedan dess och dessutom har skador satt stopp för kontinuiteten och därför har det inte blivit några mätningar sedan i slutet av februari.


Men idag var det alltså dags att plocka upp stafettpinnen och ta MAF-temperaturen så här nu när jag förhoppningsvis står inför en ny träningsperiod.

Samirs MAF-test från juni 2008.


Givetivis valde jag samma MAF-sträcka som vid tidigare tester och som vanligt kändes det svårt att bedriva jogging med så låg puls. Första kilometern gick utmärkt och när det sedan bar svagt uppåt så hade jag det tufft att hålla pulsen nere - därav det låga tempot. Avslutningen funkade bra och jag malde på i lågt femminuterstempo med pulsen stadigt på 149 vilket är min MAF-puls.


Km min/km puls
1 km uppvärmning
2 km 4,58 149
3 km 5,25 150
4 km 5,09 149
5 km 5,19 149
6 km 4,55 150
7 km nedvarvning
Snitt: 5,12 149

Som vanligt så finner jag stort intresse i att jämföra siffror och kan jag dessutom sätta samman en graf så är lyckan gjord! Nedan visas att skadan inte oväntat haft negativ inverkan på MAF-farten och tagit mig tillbaks till december månads nivå. Om  jag har hälsan i behåll så lovar jag att återkomma i slutet av nästa månad med nya mätningar.

Jämförande graf nov-jun. Samir.


Sov gott löparsverige!

/g b g j o g g   - Samir

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0