1 minut per km

Peppad av det fina vädret och Vasalopp med pulsmätning på tv'n.


Jo så satt man där igen och tittade på Vasalopp och var glad att man slapp samtidigt som man blev sugen. Sugen ända tills dess att de intervjuade en snubbe som säkerligen tränat hårdare t  o m än Grötlunkarna och ändå efter 2,5 timmar inte hade kommit längre än en mil. Åtta mil kvar så det pekade på en sluttid på 22,5 timmar. Räddad av repet kanske.
Hur som helst så när det var två norrmän som stack så bestämdes det snabbt att jag gjorde bättre nytta i Skatås.

I ett försök att skaffa lite benmuskler så var det milen som gällde. Till alla läsare i andra landsdelar så är milen en backig men vacker slinga. Men uj vad det kan skilja på i kroppskraft olika dagar. Det var riktigt slitit. Gentemot fredagens lunchlöpning så skiljde det exakt en minut per km. Visserligen backigare men ändå!  Stapplade i mål på 5,30 / km men sen fick jag njuta en stund i bastun istället.

En reflektion hur mycket det skiljer mellan elit och oss vanliga som inte är så dåliga ändå och tränar så ofta vi bara orkar.
När jag springer snabbt så springer jag ungefär hälften så fort som eliten.
När jag åker Vasaloppet så tar det mer än dubbelt så lång tid.
Förmodligen skulle jag kunna hoppa 1,20 i höjd.
Förmodligen hoppar jag ungefär 4,5 meter i längd.
Är det så här i alla grenar tro?
100m på 20sek, 100 fritt på 2 minuter, 10m i kula? Nej förmodligen inte ens det.
Det kan man ju tänka på när man skäller på de svenske i OS.


Hörs
    Christer

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0