Rapport efter varvet

Målgång för drygt tre timmar sedan. Men hur gick det då och vad är aktuell status?

  • Ork: 2%
  • Humör: Mycket gott
  • Skador: Löparknä och tre skavsårsblåsor
  • Sjukdomar: Inga

Jag är alltså hel och ren och redo att blogga om loppet:

Ett vackert väder mötte joggarna i Göteborg denna dag. Runt 18 grader och växlande molniget - näst intill idealiska förhållanden och inget som vi kan klaga på.

Jag startade i grupp 7 klockan 14:51 och ganska spänd gav jag mig av i 4:45-fart. Första 5 km fram till Älvsborgsbron gick på exakt 5:00 min/km och löpningen kändes kontrollerad och ansträngningen måttlig. Uppför bron tog vinden tag i oss och jag tog två kortare promenader när det blev för trångt i leden. Jag hade nu hunnit ikapp de långsammaset i grupp 6 och de blockerade det mesta av vägbanan. Inga negativa tankar dock, det var nog nyttigt med lite vila.

Över på Hisingssidan blev det glesare bland publiken och först nu märkte jag hur mycket positivt de bidragit med. Nästföljande 7 km innan nästa bro hade jag lite svårare med motivationen och farten sjönk till 5:15. Strax innan uppfarten till Göta Älvbron började jag få känningar av det löparknä som besvärat mig under senvintern.

Göteborgsvarvet karta S

Väl över andra bron tätnade publikleden igen och löparglädjen infann sig ånyo. Detta var alldeles lagom för nu hade löpningen satt sig i benen rejält - vader och lår började bli stela. Upp och ned för Avenyn och en skymt av kilometermarkering 16; nu var det alltså inte så långt kvar.

Avslutningen uppför Vasagatan och Husargatan gick på måttliga 5:35 för nu började både knä och ork säga till ordentligt. Sista kilometern minns jag inte så mycket av men när jag var inne på Slottskogsvallen så hojtade en fotograf till och fick en tjusig spurtbild när jag forcerade sista metern i hisnande 4:40-fart.

Göteborgsvarvet pace/hr S

  • Sträcka: 21,52 km
  • Tid: 1.52.31 (officiell)
  • Tempo: 5:19 min/km
  • Puls: 167 slag (91%)

Efter loppet väntade massage och en evig väntan på att Christer skulle komma i mål. Med lite tur ser vi ett inlägg från honom alldeles strax. Nu väntar förmodligen några veckors rehab för att få stil på knät och sedan drar vi väl igång formtoppningen inför OS.

Slutligen vill jag meddelat att jag är mycket nöjd med mitt första varv. Med tanke på förutsättningarna kunde jag inte hoppats på en bättre resa.

/g b g j o g g  - Samir (Bara 51 min och 10 sek efter segraren!)

Kommentarer
Postat av: A<

Grattis båda till väl genomförda varv! Nu hoppas jag att ni vilar ut ordentligt och sedan få vara skadefria och tränar vidare med glädje och lust.

2008-05-18 @ 12:04:53
Postat av: Benet

Gött att det gick så pass bra trots knäproblem, förkylningar och annat elände som stört uppladdningen!
Grattis!

2008-05-18 @ 22:55:43
URL: http://benets.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0