5000 meter med inhyrd hare

Söndag kväll brukar ju stavas långpass, men idag blev det kvalitet istället. Henrik (välrenommerad löpare från Floda) hade lockat mig till Stenkullens IP och lovat att agera hare och lotsa mig fram till ett personbästa på 5000 meter. 4:10 min/km var målet för dagen och med en lite vassare spurt hade det gått vägen - jag var till slut bara nio sekunder ifrån.



Förhållandena var långt ifrån ideala idag med kraftig vind och regnskurar (före och efter loppet) men med en träningskompis framför sig hela tiden så gick det tämligen bra att hålla ångan uppe ända in i mål. Vinden gjorde sig bara påmind på en kortsida så vi var väldigt förskonade trots allt.


runt runt runt....

  • Sträcka: 5 km
  • Tid: 20:59
  • Fart: 4:11 min/km
  • Puls: 163 slag (90%)
Personbästa på sträckan med 16 sekunders marginal. Idag var första gången jag sprang 5000 meter på bana och nog är det skönt att slippa uppförsbackar sista kilometern när benen ber om nåd. Idag fanns det i alla fall inget mer att klämma ur kroppen. En snittpuls på 90% har jag inte varit över sedan jag plågade mig runt Göteborgsvarvet utan kondition i våras så jag är mycket nöjd med dagen.


Kilometertiderna låg på 4:01, 4:04; 4:19, 4:21, 4:14. Som vanligt gick jag ut för hårt och stumnade men jag hoppas kunna träna upp uthålligheten så jag fixar ett snitt på 4:05 så småningom.

Eftersom jag sprang i andraspår de fem första varven (så långt jag orkade följa Henriks fart) så sprang jag 65 meter för långt. Ovanstående tabell är justerad till min fördel, så klart, så att klockan stannade efter 5000 Garmin-meter.


/ g b g j o g g    - Samir

Kommentarer
Postat av: Benet

Herrej-vlar vilken fart du fått upp. Och detta i ett riktigt busväder. Verkar riktigt lovande. Snyggt!

2008-10-06 @ 07:25:23
URL: http://benets.blogspot.com
Postat av: slimslender

galet snabb är du, helt klart. Du verkar ju hålla ihop också, något som en del andra har det svårt med... Grattis till PB !

2008-10-06 @ 09:26:36
URL: http://slimslender.blogg.se/
Postat av: Samir

Hallå grabbar.

Jo farten stegras allt eftersom och receptet heter kontinuitet. Jag har fått ihop ~3 träningar per vecka sedan Göteborgsvarvet och det ger tydligen resultat. Inte är jag någon löpartalang så jag får hålla tummarna för att kroppen håller ihop även fortsättningsvis. Stretcha stretcha stretcha, och nya skor var 100:e mil.



Jogg on!

2008-10-06 @ 18:31:26
URL: http://gbgjogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0