Intervallfunderingar

På marathon.se läste jag härom dagen en artikel om intervallträning och hur man lämpligast utför sina "tusingar" för maximal utveckling.

Istället för att som jag planerat öka farten för varje pass så förespråkar författaren till artikeln (baserat på intervju med Erik Sjöqvist) att man istället successivt minskar vilan och ökar antalet repetitioner för varje vecka. På detta sätt lär man kroppen att göra sig av med slaggprodukter fortare och det är ju absolut nödvändigt om man inte tänkt stanna 2-3 minuter för att vila vid varje vätskestation på tävlingarna.




Den 10:e veckan återgår man till samma pass som första veckan och får då kvitto på sina framsteg.



Mycket intressant artikel (länk finns nere till höger) som jag hoppas kunna dra nytta av under mina kommande intervallträningar. Jag har ju hittils bara tränat intervall på löparbana en gång och jag kan lätt hoppa på detta tåg om jag vill.


/ g b g j o g g  - Samir

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0