Coopers Test

Nästa ämne att titta närmare på är något som står i skarp kontrast till vårt lågpulserande maffande, nämligen konditionstest på näst intill maxnivå. Just Coopers test används exempelvis av Polisen och försvaret för uttagningar.

Egentligen finns det inte så mycket intressant att dryfta som testet utan det handlar i all enkelhet om att springa så långt som möjligt under tolv minuter. Har man tillgång till löparbana är det givetvis lämpligast eftersom man inte riskerar att bromsas av korsningar, backar eller fotgängare. Jag kommer dock att testa mig på samma runda som jag kör mina MAF-tester; 3-4 km hysat plan cykelbana i utkanten av Lerum.

Intruktionsbok:
  1. Uppvärmning i ca 10 minuter
  2. Kort nedvarvning och eventuell strech
  3. Spring så långt du hinner på tolv minuter
  4. Mät sträckan (alternativt stanna klockan)
  5. Kontrollera ditt resultat mot tabellen


För att Samir skall upp på högsta nivån på den femgradiga skalan krävs att han passerar 2700-metersstrecket innan klockan slår tolv. Christer behöver däremot "bara" löpa 2400 meter för att nå upp till samma nivå. I andra änden av skalan räcker det om vi löper 1500 respektive 1300 meter för att inte klassas som mycket dåliga.

Vi återkommer med resultaten från de första testerna så fort vi hunnit dit. Nu har vi i alla fall täckt teorin.


Förresten... Polisens intagningsprov säger att män behöver klara 2000 meter på 9.30 min och att kvinnor får ytterligare 30 sekunder på sig. En variant av Coopers test alltså och givetvis rapporterar vi också om huruvida skribenterna i denna blogg även är lämpade att ingå i den svenska ordningsmakten.


/g b g j o g g - Samir

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0