Misslyckat försök till fartökning

Nu när man gett sig i kast med att blogga så får man väl blotta strupen och visa lite svagheter också. Det kan ju bli tröttsamt att bara läsa om våra oerhörda framsteg och världsrekord vecka ut och vecka in... :)

Som avslutning på året hade Samir tänkt att testa pumpen och känna efter hur snabbt det går om man pressar på lite extra. En 6,25-kilometersrunda genom Lerum, för övrigt samma runda som det bloggats om den 6/12, 8/12 och 18/12. Det skulle visa sig att MAF-träningen kanske gjort gott för uthålligheten i låg fart, men när pulsen börjar närma sig 90% så blir det alltför tufft för undertecknad.



Startskottet gick och Samir rusade iväg i 4:40-fart första kilometern för att få igång kroppen. Kommande 1,5 kilometer höjdes farten till 4:20 min/km och pulsen hängde med upp till 86% i snitt. Så här långt kändes allt bra och det var kul att följa farten på Garmin-klockan.

Kort därefter började det bli svårare att motivera benen att röra sig i samma takt. Det var inte så att pulsen skenade iväg eller att andningen blev ansträngd utan snarare att jag tappade fart samt motivation att pressa mig. I samband med detta kom jag fram till den berömda stigningen och därmed sjönk farten ytterligare och denna deppiga kilometer avverkades på 5:50.

Fart i Lerum, 4:46

Efter stigning kommer i allmänhet ett lättare parti och mycket riktigt hittade jag lite av den inledande farten och fortsatte två kilometer i 4:30-fart med en genomsnittsbelastning på 81%.

Sista 400 meter innan målet tappade jag återigen motivationen efter att ha spurtat några 2-300 m i 4:00-fart och jag lufsade således sista biten i 5:10-fart.


Slutresultatet blev således att de 6,25 kilometerna avverkades på 29 minuter och 45 sekunder. Genomsnittsfarten blev 4:46 min/km och pulsen låg på 156 slag vilket motsvarar 82% och endast är sju slag över MAF-tempo. Plockar jag de första tolv minuterna till ett Cooper-test så landade jag på 2650 meter, snöpliga 50 meter från högsta nivån.


Förhoppningen var ju att komma runt på under 4:30 i fart, men jag antar att jag behöver mentor Christer vid min sida för att jag inte skall bli ointresserad av att kämpa. Nu skall ingen ledas in i tron att jag sitter hemma och deppar utan jag har alltid haft svårt att pressa mig när det egentligen inte finns någon anledning. Lathet säger somliga - självbevarelsedrift hävdar andra.

Snigel


Imorgon summerar vi veckan och året med en ny graf. Goder afton!

/g b g j o g g - Samir

Kommentarer
Postat av: slimslender

Jag tycker att det var väl kämpat, 4:30 fart kan jag bara drömma om. 156 i medelpuls är ju lågt när du ändå försökte ge allt. Förhoppningsvis hinner jag ut en sväng innan det brakar lös med gäster och nyårsfirande här i stockholms förorter. / Peter som önskar GOTT NYTT.

2007-12-31 @ 11:36:29
URL: http://slimslender.blogg.se
Postat av: Samir

Jo, för att vara så låg puls är det rätt hög fart, men jag var mest ute efter att ge gärnet i sex kilometer och se vart jag landade. Det kanske behövs lite intervallträning för att vänja kroppen vid högre belastning.

Gott nytt från Götet! Här är det löpledigt idag.

2007-12-31 @ 12:37:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0