Nyårspromenad

Sista dagen på detta året som verkligen inneburit ett ökande av löpandet. Aldrig förut har jag blivit så påpassad på mina löprundor som när Garmin kom in i mitt liv. Aldrig tidigare har det varit så roligt på passen heller. Tack Garmin.
Men på hösten kom också Samirs löpande in i bilden och det har gjort att det är ett snäpp till på rolighetstrappan. Tack Samir.
Å sen kom bloggningen och tog mig ett steg till.

Men det ökade långlöpandet har också gjort att två gamla krämpor kommit smygande. Ont i ljumsken och ont i en hälsena. Men det är jag på väg att få bukt med. Har nu vilat i en vecka och stått och gjort tåhävningar i trappor. Stretchat ljumsken som aldrig förr. Jag har också surfat runt och börjar inse, samt vis av erfarenhet, att man inte skall glömma muskelträningen. Det är nog viktigare än vad många långkubbare tror. Jag har provat som sagt att häva mig på tårna för att stärka vaden och att gå på tårna för att stärka framsidan. Å jäklar vad de musklerna verkar otränade. Får nog köra lite höga knäuppdragningar och bakåtspark på passen i fortsättningen.

Men hur som helst så fick det bli vila ett tag till och istället blev det knappa fem kilometers promenad till Ica Maxi istället. En snittpluls på 54% ger en hastighet på 9,40 per kilometer och knappt någon svettning. Jag fattar inte de som säger att det är lika nyttigt att promenera som att springa. Om man jämför med att inte göra något alls kanske. 

Maxipromenad

Till Samirs fartlek. Inte tusan var det dåligt sprunget utan snarare jäkligt bra gjort. Det där med att inte anstränga sig sitter ju i skallen så det blir nog inga problem när du har en 20 år äldre gubbe jämte dig i spåret. Inte kan du ge upp före mig. Men gott att vi har något att träna vidare på.
Jag kan ju inte låta bli att lägga in mitt Finallopp (ett terränglopp här i götet) som jämförelse när du nämner ansträngningsgraden. 90% passerades ungefär efter 50 meter och passerades åt andra hållet 38 minuter senare.
Finalloppet

Hoppas ni alla läsare får ett härligt (löpar)år 2008.

              Christer

Kommentarer
Postat av: Samir

Tack för en trevlig nyårskrönika. Gott nytt år!

/s

2008-01-01 @ 11:21:35
URL: http://gbgjogg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0