Vanlig julefrid eller stärkt hjärta?

Dan före dan före dan före dopparedagen och Samir plockar ännu ett värde ur testfloran - denna gången vilopulsen.

På med pulsbandet och sedan till sängs.
Efter ca 10 minuter hittar jag bottennoteringen på 41 slag och kort efter detta somnar jag. I drömmarnas värld varierar sedan pulsen mellan 34 och 82 slag, uppenbarligen hade jag en spännande dröm efter knappt fyra timmar då pulsen låg 15-25 högre under ca en timma. Tyvärr var det som bortblåst när jag vaknade.

Vilopuls 21 dec

Åter till vilopulsen: 21 slags sänkning på 15 veckor... För mig låter detta inte rimligt. Bäst att gräva lite för att försöka ta reda på om dessa siffror är att lita på samt hur det ligger till med biologin bakom mätvärdena.


Fakta om vilopuls
Vilopulsen är ett bra mått på kondition om man jämför med sig själv, dvs. sänkt vilopuls visar generellt sett på en förbättrad kondis. Däremot är det inte sagt att en person med 45 i vilopuls har bättre kondition än någon som har 50, det finns en mängd andra faktorer som spelar in.

Vilopuls är det antal slag som hjärtat slår när vi befinner oss i total vila, det vill säga när vi ligger ner och slappnar av helt. Med varje sammandragning eller pulsslag förs syresatt och näringsrikt blod ut i kroppen. Ju starkare och mer vältränat hjärtat är, desto mer blod förmår det pumpa i väg med varje slag. Det innebär förstås också att mer syre och näring förs ut med varje hjärtslag. Då behöver hjärtat inte slå lika ofta för att få ut den nödvändiga mängden syre och näring. Resultatet blir att vilopulsen sjunker.

Genom att regelbundet kontrollera sin vilopuls kan man således kontrollera om sin kondition förbättras: den bör då sjunka några slag från gång till gång.

Att kontrollera sin vilopuls
Placera en klocka med sekundvisare bredvid sängen. När du vaknar nästa morgon vänder du dig så att du kan se
klockan; sätt dig inte upp! Placera pek- och långfingret mot sidan av halsen, där du kan känna halspulsådern.

Räkna nu antalet slag under 30 sekunder och multiplicera resultatet med två, eller räkna antalet slag under 15
sekunder och multiplicera med fyra, för att få fram antalet pulsslag per minut (ofta är det nämligen svårt att känna pulsen tydligt under en hel minut, framför allt när man fortfarande är lite sömnig). Skriv ner resultatet.
För oss med Garmin 305'or behöver vi inte tänka på ovanstående. Sätt bara på dig pulsbandet och gå och lägg dig.  När du vaknar startar du klockan och låter den mäta under 2-3 minuter - här har du din vilopuls.

Hjärta

Gör om testet en gång i kvartalet för att se hur din kondition utvecklas.


Detta inlägg avslutas med att återvända till den inledande frågeställningen angående hur fort man kan sänka sin vilopuls. World wide web innehåller ett antal historier om hur folk sänkt sin puls och det kan exempelvis vara 100->60 på ett halvår, 75->58 på ett år eller 46->41 på sju månader. Detta är i allmänhet uppgifter från personer som satsat riktigt hårt och målmedvetet på sin löpträning och jag har med andra ord ingen förklaring till mina siffror. I den här takten är jag på noll till midsommar...


/g b g j o g g - Samir vid rodret

Kommentarer
Postat av: CJ

Hej
Trodde jag skulle få läsa om en lyckad maffetest men detta var också kul. Tror iofs att du fått rejält bättre kondition och förhoppningsvis mår ditt hjärta bättre nu. Själv var jag hos naprapat idag och fick löpförbud i två dagar. Men jag är snart steget före igen.

2007-12-21 @ 19:42:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0