Back in the days

Efter ett glädjande besök hos sjukgymnasten (som kunde konstatera att jag inte hade någon pågående inflammation och inte några svaghetstecken i ledband eller omgivande muskulatur) är det alltså fritt fram att så smått öka träningsdosen igen. Första passen måste hållas på plan mark för att inte fresta på knät men i övrigt fick jag inga stränga förhållningsorder.

In i träningsschemat igen alltså! De långa 12,5 och 16 kilometersrundorna är uteslutna så här i början och istället har jag ett utmärkt läge att återvända till forna rundor. Åter till vägarna där allt började en gång i tiden...

Låt oss återvända till hösten 2007 då min löparkarriär tog fart.
  • Reinfeldt var statsminister
  • En liter mjölk kostade 6.50 kr och bensinen gick loss på 12.30 kr
  • I radion spelades "The Worrying Kind"
  • och det som löparsverige förmodligen minns starkast - gbgjogg basunerade ut MAF-träning som oöverträffat recept för framgång.

Jag gav mig alltså ut på en av de populära rundorna från den tiden; 4,7'an ner mot Aspens badplats.

Lerum karta 4,7 km efter skada

Huvudet hade inte tappat lika mycket som ben och lungor och därför inledde jag i 4:30-fart utan att fundera så mycket på orken. Hjärtat fick sig en chock och hade efter en knapp kilometer stånkat igång i häpnadsväckande 171 slag, runt 10 slag högre än vad som krävdes för en månad sedan. Efter denna topp sänkte jag tillfälligt farten för att inom kort återgå till utsatt tempo. Avslutningen av denna lilla runda gick i 4:40-fart och stackars pumpen fick sig en omgång som aldrig förr. Nytt personligt HR-rekord räknat på genomsnittet.

Lerum 4,7 km efter skada

Sträcka: 4,66 km
Tid: 21:45 min
Tempo: 4:39 min/km
Puls: 164 slag (90%)


I övrigt vill Christer rapportera om ett MAF-test på åttan i Skatås idag. CJ susade fram i 4:49-tempo på måttliga 132 slags puls, identiskt med sitt MAF-test från i november som då låg på 5:27. Mycket starkt jobbat - varma gratulationer från oss på avbytarbänken! Själv skall jag försöka prestera ett MAF-test så snart kroppen är redo för 5 km plus uppvärmning.

/g b g j o g g   - Samir

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0