Vad ska man välja?

Nu har jag plöjt igenom Stora Löparboken och ett flertal artiklar på marathon.se. All denna information har jag kryddat med forumtrådar och intressanta joggbloggar för att försöka sortera ut de olika träningsformerna i långdistanslöpning.



Totalt har jag identifierat 20 olika träningstyper som jag kommer att pröva på under hösten.

  • Alternativ träning
  • Backe
  • Backlöpning, kort backe
  • Backlöpning, lång backe
  • Fartlek
  • Koordinationslopp
  • Kort intervall
  • Lång intervall
  • Långpass med fartökning
  • Långpass, lugn fart
  • Långpass, medelfart
  • Lätt jogg
  • Löpskolning/Löpstyrka
  • Medelhård distanslöpning
  • Morgonjogg
  • Nedvarvning
  • Snabbdistans
  • Tempo
  • Tempolöpning
  • Uppvärmning

(Källa: http://www.marathon.se/traningsprogram/ordlista.cfm)

Nu kommer jag inte att gå från A-Ö utan grundidén kommer att vara 3-4 träningstillfällen per vecka där 1-2 av dem är kvalitetspass och där 1-2 har lägre tempo och längre sträcka.

Idag lockade lång intervall mest och därför ställdes klockan in på 6x1000m med 60 sek vila.


1:a 4:04 min/km
2:a 4:09 min/km
3:e 4:19 min/km
4:e 3:53 min/km
5:e 3:55 min/km
6:6 4:12 min/km

Jobbigt? Ja!
Grodfritt? Ja.

/ g b g j o g g   - Samir

Kommentarer
Postat av: Christer

Galning.

Kan bli kul att jämföra med mina GubbPass = Ut å spring utan uppvärmning, spring som det känns för dagen fort eller långsamt, hoppa stretchingen och ta en snabbdusch och tillbaka till verkligheten så snabbt som möjligt och ha gärna lite ont under tiden.

Ses i spåret, hoppas jag.



Hälsn Cyklisten

2008-08-22 @ 07:30:46
Postat av: Samir

Sämsta tid i kvalet på herrarnas 5000 meter i OS gjordes av Soe Min Thu från Malaysia. Hans tid var 15:50.56 och om jag tar bort vilopauserna och summerar mina fem snabbaste kilometrar så är jag bara 4 minuter och 23 sekunder efter honom. Han hade alltså bara varvat mig tre gånger!



Tittar man istället på resultaten från SM så är jag bara 3:54 efter Oskar Majling som knep sistaplatsen.





Man är inte så långt efter de sämsta om man lägger manken till!



Snart är det september och då drar gbgjoggarnas höstträning igång!



//S

2008-08-22 @ 10:56:05
URL: http://gbgjogg.blogg.se/
Postat av: Christer

???

Vi saknar rapporter ifrån helgens träning.

Sjuk?



cj

2008-08-25 @ 11:23:40
URL: http://gbgjogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0