Lerumsmaffe i februari

Februari månads maffetest blev sex dagar försenat och hamnade på gränsen till mars. Till att börja med så glömde jag helt av att det var testdags den 21:e och sedan har dåligt väder stört.

Men så blev det onsdag kväll och regnet hade tillfälligt upphört över västsverige. En kort mental uppladdning med laptop i knät och genomgång av resultat i SportTracks och sedan var jag redo att gå under "drömgränsen".



Testet inleddes med två kilometers uppvärmning för att pulsen skulle stabiliseras och sedan var det 149 slag í fem kilometer som gällde. Ganska snart märkte jag att jag höll mig under fem minuter per kilometer och givetvis var detta en motivationshöjare. Resterande kilometer kan ni följa i grafen nedan.

MAF februari, Samir

Km min/km puls
1 km uppvärmning
2 km uppvärmning
3 km 4,56 150
4 km 4,49 149
5 km 4,59 150
6 km 4,55 149
7 km 4,54 150
8 km nedvarvning
Snitt: 4,54 149

  • Nov: 5,42
  • Dec: 5,14 (-28 sek)
  • Jan: 5,01 (-13 sek)
  • Feb: 4,54 (-7 sek)

Då var den magiska femminutersgränsen sprängd och jag gör Janne W sällskap i sub5-fart. En annan löparidol  Jonas Colting maffar ju sub4 så det finns stjärnor att sikta emot nu när man nått trädtopparna.

Nu väntar blandad vårträning och kanske är det rimligt att kapa 3-4 sekunder per månad på MAF-tempot. Välkomna åter den 21/3 för nästa mätning!

/g b g j o g g  - Samir

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0