Elljus, bra eller dåligt?

Då har man alltså testat på Härskogens elljusspår för första gången på några år. Ikväll tillryggalades 7,5 kilometer uppdelat på en 2,5:a och dess storebror 5:an. De andra slingorna var inte upplysta och var alltså otänkbara vid 20-tiden en kväll som denna.

Som helhet var 'Härskogen by night' inget att minnas. Man åker 15 minuter rakt ut i ingenstans och parkerar på en öde parkeringsplats (är det verkligen ingen som givit nyårlöfte om att börja motionera?). Springer sedan en stund i kompakt mörker och åker sedan samma väg hem. Ja elljusspåret hade ju förutom sin positiva effekt att de hjälpte mig hitta runt även den negativa sidan att den fördärvade mitt mörkerseende. Alltså hade jag ingen aning om att jag sprang längs de vackra omgivningarna kring Stora Härskön utan fick hålla blicken låst på spåret istället. I och för sig var det nog vettigt eftersom den höglänta terrängen mellan Lerum och Härryda fått en del snö och dessutom haft tillräckligt många timmar under nollan för att göra backarna svårbemästrade med regelrätta rodelbanor på sina håll.

Annars minns jag kvällen mest för den kuperade terrängen. En jämförelse mellan kvällens löpning och en av Lerums stadsslingor visar att jag uppenbarligen är bortskämd med betydligt flackare löpning på hemmanplan. Nog fick hjärtat slita ont i uppförsbackarna vilket också fick till följd att jag fick bromsa på väg nedför eftersom jag jagade MAF-pulsen.

Härskogen höjdkurva
7,5 km i Härskogen (tid 39:01 och 5:18 min/km i snitt)
Lerum höjdkurva
9 km i Lerum



Goder afton. Nu skall jag kolla på Michael Moore's senaste rulle, Sicko.

/g b g j o g g   - Samir

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0