Intervall eller kanske fartlek

Så var det söndag igen och dags för ett långpass. Men efter att ha suttit på Scandinavium i några timmar och knökat i sig popcorn och godis och sedan toppat med en middag på Mc Donalds så kände jag för något lite mer utmanande.

Således blev det en runda som kan kategoriseras som intervallträning eller kanske fartlek.

En uppvärmning men ruskigt hög puls åtföljdes av ett antal intervaller i högt tempo. Jag sprang inga exakta sträckor utan istället så långt som benen klarade utan att bli straffade med för mycket mjölksyra. Ett intervall åtföljdes av promenad tills man var redo för en ny rusch. Efter sju intervall som var i genomsnitt 300 meter långa med farten 3:45 min/km i snitt hade jag nått backarna i Floda-trakten och jag avbröt tillfälligt övningen för lite vanlig jogg i två kilometer.

Intervall eller fartlek 080113


På hemvägen kopierade jag intervallen i mesta möjliga mån och hamnade på 200 meter långa intervall på 3:55 min/km i snitt.

Annars var kvällen inget som platsar i fotoalbumet. En bild från en sträcka där jag pustade ut? Jo, jag vet att det är en fantastisk bild, men så är jag också fotograf vid sidan om mitt normala yrke.


En mycket rolig afton som jag gärna testar igen en eller två gånger per vecka.


/g b g j o g g  - Samir

Kommentarer
Postat av: slimslender

Jäklarns vad vasst kort. Klart i klass med mina....

Intressant graf man kan verkligen se hur du drar på och att pulsen stiger direkt. Jag har inte ännu kört några intervaller med anders tycker att jag ska göra det den här veckan så vi får väl se om jag klarar det. Dessutom vill han att jag ska köra 16 km på söndag. Jag som knappt sprungit en mil. Jag ska suga lite på den utmaningen...

2008-01-14 @ 08:42:22
URL: http://slimslender.blogg.se
Postat av: Samir

Jo jag fick också upp idéen om intervallträning efter att ha kikat på Anders program.

Det jag inte blir klok på är min puls. Jag tycker att jag kämpade på riktigt bra men pulsen fastnade runt 160 slag vilket är ungefär 85%. Kanske ska jag försöka mig på ett maxintervall i 500-600 meter för att se om min maxpuls verkligen är 191 som jag räknat ut.

jogg on!

2008-01-14 @ 10:33:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0