Pers. på milen

Gårdagens uppskjutna miltest genomfördes bara 24 timmar försenat. Idag var det betydligt lugnare vindar och eftersom det var uppehåll så passade det fint med ett högfartslopp.

En kilometers uppvärmning; sedan ner på treans växel och iväg i så hög fart som jag ansåg mig kunna hålla i tio kilometer.
Pers på milen 45:58

Längd: 10 km
Tid:
45 min 58 sek
Snittfart:
4:41 min/km
Snittpuls:
162 (85%)

Andra halvan gick fem sekunder långsammare per kilometer så antagligen gick jag ut lite för hårt. Meningen är väl att man skall hålla samma fart hela vägen?

En analys av loppet så här en halvtimme efter målgång ser ut enligt följande:
Jag flög iväg första biten i fyraminutersfart och efter att ha kikat på klockan så fick jag bromsa mig för i den farten hade jag nog inte ens orkat halvvägs. Sedan flöt det på bra i 4-5 kilometer tills jag nådde backarna i Floda. På vägen tillbaks hade jag till en början svårt att hitta tempot igen efter att ha saktat ner ett tag men känslan av att klarat av hälften gjorde gott för huvudet. Tre kilometer på 4:45-fart åtföljdes sedan av en spurt och se sista 200 meterna orkade jag under 4:00 på ren vilja. Hjärtat hängde dock inte med i samma takt utan pumpade på i 166 slag (87%) som mest.

Sista kilometern var otäck, det ska jag inte hymla om men annars var det mest en mental kamp att tvinga sig att hålla uppe farten. Vad jag behöver är nog några fler lopp på denna nivå för att lära kroppen att tåla smärta.


Men personrekordet då? Jo jag har ganska blygsamma rekord att jämföra med. Enda gången jag tagit tid på milen var för ca 10 år sedan i lumpen då jag sprang milen på 52 minuter. Nu skall det väl inte behöva dröja lika länge till nästa tidtagning utan jag får väl börja med att sikta på att knäcka 45-minutersgränsen. Det innebär att jag måste under 4:30 per kilometer och det skall vi nog klara av ihop Christer?



/g b g j o g g - Samir

Kommentarer
Postat av: Christer

Jajamen visst skall vi det, klara av 4:30 det låter ju inte speciellt avskräckande.
Bra i hälsena först och bort med två kilo så ligger vi lätt på 4:15.
Annars var det ju bra sprungit och du ser också nu att man blir snabbare ju äldre man blir och det känns väl bra. Sex minuter på tio år ger ju milen på 38 när du är som jag.
Kämpa på så stretchar jag vidare.

CJ

2008-01-18 @ 07:28:41
URL: http://gbgjogg.blogg.se
Postat av: slimslender

När du gör ett sånt här test ser du till att det är hyfsat plant då där du springer ? Själv har träningen frusit inne ett par dar pga ont i halsen. Ska ut en lugn sväng till helgen i alla fall om det inte blir värre.

2008-01-18 @ 10:41:14
URL: http://slimslender.blogg.se
Postat av: Samir

Jag kör min vanliga landsvägsrunda i Lerum som är ganska plan i 8 km och med två kilometers medelsvår stigning.

Jag har inte lyckats hitta 10 plana kilometer, men det hade nog varit att föredra vid ett sådant test. Men viktigast för mig är att jag testar mig på samma sträcka varje gång eftersom jag bara jämför med mig själv. Tiden 45:58 säger ju givetvis inte så mycket på en annan bana.

Ta't lugnt med halsen så att besvären inte går ner i lungorna!

2008-01-18 @ 11:15:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0