Puls VS fart

Torsdagskväll och dags för ytterligare en runda till Floda tur och retur. Sjukligt statistikintresserad som man är satsade jag i dag på att försöka springa halvminuten snabbare per kilometer jämfört med förra gången.

  • Den 23/12 sprang jag denna 12,5 km runda på 1:06:53, alltså 5:22 min/km i snitt och låg på MAF-puls, 149 slag.
  • Idag ställde jag Garmin-klockan på 4:52-fart och kämpade på så mycket som det behövdes för att hålla detta tempo.

Floda 12,5 km med fartökning


Efter halva sträckan låg jag på 4:59 i snitt med 83% belastning men hade en otäck isande motvind hela vägen så även om jag var blå om halsen och bekymrad över stelfrusna fingrar så hade jag fortfarande gott hopp om att hinna hem i utsatt tid.

Med vinden i ryggen kunde jag på hemvägen slappna av litet och ändå hålla tempo. Farten låg på goda 4:47 och pulsen på 82%; snittet på hela sträckan exakt som planerat 4:52 och med 156 slags puls (82%).


Allt detta ger mig en indikation på att varje pulsslag som jag överstiger min MAF-puls för närvarande ger fyra sekunder per kilometer. Kanske var detta test alldeles för ovetenskapligt för vissa läsare men allt eftersom statistiken ramlar in i SportTracks kanske jag fyller på grafen med ytterligare bevis som pekar i samma riktning.

HR VS pace Jan -08


Förhoppningen är ju att Dr Phil Maffetone skall hjälpa oss att successivt sänka det gröna strecket så att samma belastning i förlängningen ger en högre hastighet. Den som lever får se.

Tack för idag. Själv skall jag drömma om vad Christers tävlingsbelastning på 95% skulle göra för mina resultat. Ovanstående graf säger 3 min 11 sek per kilometer så jag hoppas att fartmonstret kan skrämma liv i mina stackars ben också... ;)

/g b g j o g g - Samir

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0