Tränad VS vältränad

Lördagspasset blev inte oväntat inställt på grund av hårda vindar. Istället blev den en tripp till skärgården med kamera och regnkläder.

Bildbevis:

Slut på tillbakablickarna och åter in i sportens värld.
Så sitter jag med laptopen i knäet igen efter en längre runda i grannskapet. 15 km MAF-löpning (ja, det är ju januarimätning i veckan) och en belastning som gör att jag har ork över att filosofera en aning.

15km MAF

Distans: 15 km
Puls: 150 (79%)
Hastighet: 5:14 min/km
Tid: 1:18:24
Underlag: Asfalt
Stigning: Svag
Humör: Gott
Skavsår: 2
Väder: 4 grader och 7 m/s
Motionärer siktade: 0

Vad for genom skallen ikväll då? Jo något jag läste i Runners World hörom dagen; nämligen en jämförelse mellan tränade och vältränade personer. Artikelförfattaren resonerade som så att en tränad person är någon som är i bättre form än befolkningen i genomsnitt. För att nå hit krävs inte mer än att man ger sig i kast med någon form av träning en eller ett par gånger i veckan.

Om jag däremot hävdar att jag är vältränad så måste jag jämföra sig med andra personer som tränar och som är i ungefär samma ålder som en själv. Som tur är var denna lilla studie gjord med en 30-åring som referensperson vilket passar mig hyfsat. Analysen säger att en manlig 30-åring som vill kalla sig vältränad bör hålla följande serie i minnet: 22/45/1.40/4.

Givetvis handlar det som sluttider på fyra distanser: 5 km, 10 km, halvmara och mara. För min del känns de två längre distanserna lättare att knäcka, men nog skall de andra också gå att lägga bakom sig!


/g b g j o g g - Samir (än så länge en tränad en)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0