Göteborgs Halvmaraton - recension

Svaret är ett rungande ja! Förra veckans fundering var ju om det skulle gå att ta sig under 1:33 på Göteborgs Halvmaraton.


Lördagen den 10/10 2009 var som upplagd för långlöpning. 10 grader i luften, svaga ostliga vindar och växlande molnighet. Tidigare i veckan varnade SMHI för regn och 9 m/s sydvästlig vind och jag var allt lite uppgiven i uppladdningen.

Men det blev istället helt perfekt löparväder och jag fick till ett mycket bra lopp. Första fem km gick på 4:13 min/km i snitt, dvs tolv sekunder fel och jag fick verkligen bromsa mig trots att huvudet sade åt mig att öka och hänga med fartkanonerna (som lite senare gick i mål på 1:28). Ner till vändning hade jag fått ner tempot till för mig mycket snabba 4:15 min/km och jag höll detta fram till 12 km.


Nu kom den första lilla schaktningen och trots att det kändes bra i benen så sjönk tempot till 4:20 i snitt kommande fem kilometer. Med fyra kilometer till mål började det gå lite uppför och benen började viska att jag legat lite över min kapacitet. Jag klappade däremot inte igenom men tappade ytterligare några sekunder per kilometer i mot Slottskogsvallen. Sista två kilometerna började magen protestera, precis som den brukar då jag pressar hårt. Kramper och knivhugg på höger sida gjorde att jag inte kunde pressa på slutet utan fick koncentrera mig på att hålla mina förföljare på säkert avstånd.

I sista backen efter bensinstationen pressade jag ut de små reserver som fanns kvar i kroppen och jag hakade av de sista konkurrenterna som hade hoppats kunna knipa 57:e-platse. 1:31:36 slutade det förresten på och det var nytt PB med 5 1/2 minut!


Mycket kul tävling som var så lagom liten att man med lätthet kunde spana in sina löparbekanta. Tack för glada hejarop längs vägen, både ni som var ute och sprang och ni som servade till fots eller på cykel.

// g b g j o g g   - Samir

Kommentarer
Postat av: Tröskelkungen

Grattis till rejält pers.

Att öka mängden löpkilometrar per månad gör skillnad så enkelt är det.

2009-10-13 @ 08:34:38
URL: http://troskelfart.blogspot.com/
Postat av: Samir

Ja, då är det väl bara att snöra på sig Kayano-skorna och mala på under vintern.



Gott när det finns ett tydligt recept på framgång!



//S

2009-10-13 @ 14:24:54
Postat av: slimslender

Ojoj vad vass du har bliviit.Nu bloggar du igen också, du blir svårslagen framöver. För mig går det segt, jag har saggt till mig själv att jag ska jogga istället för att blogga men det verkar inte bli mycket av någotdera.... kör på !

2009-10-22 @ 19:53:30
URL: http://peterwahlstrom.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0