PB-uppdatering HT 2009

Jag har noterat att en liten klick av löpar-Sverige fortfarande tittar in på gbgjogg med jämna mellanrum i hopp om en uppdatering. Men då är det väl klart att jag kan ägna några minuter år en uppdatering. Håll till godo!


För närvarande fungerar löpningen bra  för både Samir och Christer och här kommer dagsfärska personbästa från Samir. Jag utlovade ju kontinuerlig uppdatering av rekordlistan trots att bloggen stängts.

5 km: 19 min 29 sek (3:54 min/km, 2009-09-08)
Skatåsåttan: 31 min 34 sek (4:01 min/km, 2009-09-16)
10 km: 41 min 35 sek (4:09 min/km, 2009-08-22)
21,1 km: 1 tim 38 min 01 sek (4:37 min/km, 2008-10-11)



Sedan sist har jag lagt en vintersäsong bakom mig med december -08 som absoluta höjdpunkt då jag avverkade 201 km på hela 26 träningspass. Skönt att vara föräldraledig och som omväxling ha ork att köra både morgon- och kvällspass några gånger per vecka.
Under vintern gjorde tyvärr en menisk sig påmind och knäoperation planerades därför in i månadsskiftet mars/april. Planerna på att göra ett bra Göteborgsvarv fick snabbt glömmas bort och jag fick istället fokusera på rehab. Nu var jag ju redan anmäld till löparfesten hemma i Götet och eftersom det var jubileum så ställde jag upp och kom i mål utan att besvärats av knät. Operationen bestod i att ta upp några små hål och på enklast möjliga sätt avlägsna en trasig menisk. Konvalecensen var därför inte så lång.

Efter vårens bakslag då vinterträningen kändes en aning bortkastad hittade jag snabbt tillbaks till löpningen i slutet av maj. Under sommaren ökade jag successivt och kunde i slutet av augusti summera månaden till nytt km-pb med totalt 202 km på kontot. Jag hade också lagt fyra tävlingsplaketter på hyllan efter att ha genomfört Blodomloppet, Strömstadmilen, Fjällajoggen och Midnattsloppet. Jag mäktade dessvärre inte med några pallplaceringar men otvivelaktigt har jag förbättrat mig eftersom jag var hela 9135 placeringar ifrån pallen på Göteborgvarvet och bara fem när jag gick i mål på Fjällajoggen. Det tar sig!

Just nu ligger fokus på mängdträning eftersom jag är anmäld till Göteborgs Halvmaraton i oktober. Förhoppnignen är att närma mig 1:30 på halvmaran och sedan ligga på ~20 mil i månaden under vintern för att komma väl förberedd till nästa säsong. Mottot är alltså fortfarande mer, fortare och bättre!


Lev väl alla löpare! Jag är oerhört imponerad av er som håller blogglågan vid liv trots skador och annat elände.



/ g b g j o g g - Samir
(Christer, du är givetvis välkommen att publicera din löparhistoria anno 2009 om andan faller på.)

Kommentarer
Postat av: Christer

Jag kommer nog att hålla andan ett tag till.



Men tack för sammanfattningen.

2009-09-15 @ 22:01:50
Postat av: Tröskelkungen

Du verkar ju vara right on track inför GBG-marathon

Under 1.35 skall du absolut fixa i det loppet tycker jag baserat på dina pers. Öppna första milen på 44.30 det är lagom nära din milkapacitet på 41.30.



Lycka till

2009-09-28 @ 22:32:35
URL: http://troskelfart.blogspot.com/
Postat av: Samir

Tack,

jo 4:27 låter väl som ett rimligt utgångstempo. Jag gjorde ett försök att hålla mig på 4:20 min/km under senaste långpasset men det hade jag inte kapacitet till. Jag höll 4:18 på 12,5 km under ett träningspass för några veckor sedan och trodde väl att det skulle hålla ytterligare några kilometer. Men inte..



Går jag under 1:35 är jag definitivt nöjd.

2009-09-29 @ 00:23:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0